Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@18:00:16 GMT

شتر گاو پلنگی به نام جشنواره ‌ سینمایی!

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۹۶۸۷۴

شتر گاو پلنگی به نام جشنواره ‌ سینمایی!

اسپانسرها درد مشترک همه جشنواره‌های سینمایی هستند؛ چرا که سیاست‌گذاری و اهداف جشنواره ذیل درخواست اسپانسر تعریف می‌شود و این غلط است و نتیجه‌اش شتر گاو پلنگی است که نامش را جشنواره گذاشته‌ایم.

در حالی پرونده سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بسته شد که در اواسط مراسم اختتامیه، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی به‌ صورت ناگهانی پشت تریبون قرار گرفت و در انتقاد از برپایی این مراسم به سیدسصادق موسوی دبیر جشنواره پیشنهاد داد دو مجوز جداگانه و مجزا برای جشنواره فیلم کوتاه ایران‌مال و جشنواره فیلم کوتاه تهران بگیرد!

خزاعی در ادامه گفت: «خواهش می‌کنم حرمت و صمیمیت جشنواره را حفظ کنید، من امشب حس کردم جشنواره ایران‌مال برگزار می‌شود! این بد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بچه‌های ما باید سادگی را یاد بگیرند، اینجا مدام فیلم‌های تبلیغاتی ایران‌مال پخش شد؛ یک مجوز جداگانه برای فیلم کوتاه ایران مال بگیرید!»

اتفاقی که در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران افتاد شاید مقدمه‌ای بر یک گلایه قدیمی و سابقه‌دار از برپایی جشنواره‌های سینمایی باشد. اگر یکی دو سالی که درگیر کرونا شده‌ایم را از پرونده برگزاری پرطمطراق و متنوع جشنواره‌های سینمایی درز بگیریم، با شمار زیادی رویداد سینمایی مواجه‌ایم که در طول این سال‌ها یا با موازی کاری و هم راستا با سیاست‌های یکدیگر برگزار شده‌اند و یا دلیل شکل‌گیری و تداوم آنها جز محفلی برای گردهمایی و دورهمی برخی نهادها و یا جمعی از سینماگران نبوده است. گرچه تاثیرات برگزاری جشنواره‌های با نام و نشان سینمایی در کنار ریخت و پاش‌های قابل توجه و حضور وافر میهمانان غیرسینمایی‌اش هم محل بررسی و مورد انتقاد اهالی سینما و رسانه است.

جشنواره یا دورهمی؟

مهدی عظیمی ‌میرآبادی، دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با بیان اینکه سینما همچون پیکره‌ای است که جشنواره‌ها هم یکی از اعضای آن است، می‌گوید: متأسفانه سینمای کشور ما در سال‌های اخیر به موجودی غیرطبیعی با حجم نامتوازن و نامتعارفی از اعضا بدل شده و هیچ قسمتی از آن با بخش دیگرش تناسب ندارد. به طور مثال چرا با وجود اینکه ۲۵۰ تا ۳۰۰ فیلم در انتظار اکران داریم باز هم بیش از ۱۰۰ فیلم دیگر در سال جاری تولید می‌شود در حالی که نمی‌توان آن‌ها را اکران کرد و این تولید جدید چه محلی از اعراب دارد؟!

وی ادامه می‌دهد: اگر به عنوان یک شغل به آن بنگریم پرسش اینجاست که آیا توانسته مشکل معیشتی و اقتصادی اهالی سینما را برطرف کند و اگر هدف‌گذاری‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن را مد نظر قرار دهیم آیا این اهداف برآورده شده یا خیر؟!

وی با بیان اینکه جشنواره هم یکی از این دغدغه‌هاست، تصریح می‌کند: در طول سال جشنواره‌هایی برگزار می‌کنیم و پولی هم خرج می‌شود اما نه تنها از نتیجه آن برآوردی صورت نمی‌گیرد بلکه حتی نسبت آن را با دوره‌های گذشته هم پیدا نمی‌کنیم. این‌ها جشنواره نیست بلکه دورهمی‌های متعددی است که به صورت فصلی، بدون هیچ برنامه‎ریزی و تقسیم‌بندی وظایفی برپا می‌شود. در حالی که هر جشنواره باید در تداوم دوره گذشته و مقدمه‌ساز دوره‌های بعدی باشد.

پذیرفتن اسکار و  پُز خارجی

عظیمی میرآبادی یادآور می‌شود: برخی جشنواره‌ها به ۳۰ یا ۴۰ دوره رسیده اما هیچ فایده‌ای نداشته‌اند؛ از جشنواره‌هایی که هر سال سیاست‌های برگزاری آن با تعویض دبیر تغییر می‌کند انتظار چه سودی داریم؟ در ذیل این‌ها جشنواره فیلم کوتاه نیز یک پز خارجی هم به خود گرفته که اسکار آن را به عنوان یک جشنواره مورد قبول پذیرفته اما این‌ها چه ارزشی دارد؟

مدیرعامل اسبق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به حضور اسپانسرها در برپایی جشنواره‌ها می‌گوید: متأسفانه در این میان کسانی که از نظر اقتصادی ورود می‌کنند و اهداف تبلیغاتی و منفعت‌گرایانه دارند پشتوانه جشنواره می‌شوند و مدیران هم نمی‌توانند آن‌ها را مدیریت کرده و پیرو خواسته‌هایشان می‌شوند، زیرا تزریق منابع مالی اطاعت به همراه دارد و نتیجه‌اش جشنواره‌ای مانند فیلم کوتاه تهران، جشنواره فیلم کودک و نوجوان و... است که برگزار می‌شود و فایده‌ای هم ندارد. اصلاً پرسش اینجاست که این هزینه ـ فایده چطور طراحی شده و چطور باید در کنار هم قرار بگیرد!

این تهیه‌کننده در پایان می‌گوید: اسپانسرها درد مشترک همه جشنواره‌های سینمایی هستند؛ چرا که سیاست‌گذاری و اهداف جشنواره ذیل درخواست اسپانسر تعریف می‌شود و این غلط است و نتیجه‌اش شتر گاو پلنگی است که نامش را جشنواره گذاشته‌ایم.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران رئیس سازمان سینمایی مهدی عظیمی میرآبادی جشنواره های سینمایی جشنواره فیلم کوتاه فیلم کوتاه تهران جشنواره ها ایران مال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۶۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمی که گدار یک روز قبل از مرگ خودخواسته کامل کرد

فیلم ۱۸ دقیقه‌ای «سناریوها» آخرین ساخته «ژان بوک گدار» کارگردان مولف فرانسوی در جشنواره کن امسال همراه با یک معرفی ۳۴ دقیقه‌ای از این سینماگر به نمایش درمی‌آید.

به گزارش ایسنا، «سناریوها» یک فیلم کوتاه ۱۸ دقیقه‌ای است که در سال ۲۰۲۲ و یک روز قبل از مرگ «ژان لوک گدار» از طریق مرگ خودخواسته در سوئیس به پایان رسید.

این فیلم یک معرفی ۳۴ دقیقه‌ای از گدار ارائه خواهد کرد که ترکیبی از «تصاویر ثابت و متحرک، چیزی بین خواندن و دیدن» است که همراه با فیلم نمایش داده می‌شود.

سال گذشته، فیلم کوتاه «تریلر فیلمی که هرگز وجود نخواهد داشت؛ جنگ های ساختگی» ساخته ژان لوک گدار در جشنواره کن به نمایش گذاشته شد که اولین پروژه او بود که پس از مرگ منتشر شد و برخی آن را به عنوان آخرین فیلم این کارگردان فرانسوی معرفی کردند، اما در اوایل همان سال، «نیکول برنز» نویسنده‌ای که روی کتابی درباره گدار کار می کرد، گفت که وی قبل از مرگش چندین فیلم دیگر را نظارت و کارگردانی کرده است.

فیلم کوتاه «سناریوها» با تلاش «فابریس آرانو» و «ژان پل باتگیا» همکاران قدیمی گدار در بخش کلاسیک جشنواره کن ۲۰۲۴ رونمایی می‌شود.

«ژان لوک گدار» سینماگر سرشناس و از چهره‌های مطرح و پیشگام موج نوی سینمای فرانسه، در سال ۲۰۲۲ در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

این فیلمساز طی چهار دهه فعالیت سینمایی‌اش موفق به کسب جوایز معتبری شد که دو خرس نقره‌ای و یک خرس طلای جشنواره برلین، شیر طلا، جایزه هیأت داوران و شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز از مهم‌ترین آنها هستند.

وی که پنج‌بار نامزد جایزه نخل طلای کن بوده است، در سال ۱۹۷۸ جایزه افتخاری سزار فرانسه را دریافت کرد، در سال ۲۰۰۷ جایزه یک عمر دستاورد سینمایی آکادمی فیلم اروپا را گرفت و در سال ۱۹۹۵ یوزپلنگ افتخاری جشنواره لوکارنو به وی اعطا شد.

فیلم سه‌بعدی او با نام «خداحافظی با زبان»، در سال ۲۰۱۴ توانست در جشنواره کن جایزه هیات داوران را کسب کند و یکی از آخرین ساخته او در سال ۲۰۱۸ با عنوان «کتاب تصویر» توانست اولین نخل طلای ویژه تاریخ جشنواره کن را از آن خود کند.

«از نفس افتاده»، «آلفویل»، «پی‌یرو خُله»، «تعطیلات آخر هفته»، «تحقیر» و «زن زن است»، تنهای بخشی از آثار مهم این کارگردان تاثیرگذار سینمای جهان محسوب می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • محمدحسین لطیفی فیلمی درباره امام رضا(ع) می سازد
  • فرهاد قائمیان تکلیف ساخت فیلم درباره امام رضا(ع) را روشن کرد
  • فراخوان جایزه داستان و بازآفرینی منتشر شد
  • از رکوردها تا یک تفاهم‌نامه تئاتری و...
  • «اتاق فرار» پرمخاطب‌ترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
  • ساخت فیلم سینمایی اقتباسی درباره فرهنگ رضوی
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • «اتاق فرار» پرمخاطب‌ترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه» شد
  • فیلم سینمایی تاریخی اقتباسی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود
  • فیلمی که گدار یک روز قبل از مرگ خودخواسته کامل کرد